2014年2月27日星期四

文化大拍賣(上)

原圖: (1) 小雞啄米圖 (2) 藝術中國

今期附庸風雅,趁住保利文化(3636)上市,開文化,學人扮個「以為自己是文化人的財經茄哩啡」,不過唔係講新股抽唔抽,而係睇睇藝術幾錢斤,更正確咁講,係邊個話你知藝術幾錢斤。

講到文化藝術呢家嘢,首先要介紹出場的,就係有「中國十大收藏家」之稱的趙泰來。雖則唔知另外「九大收藏家」係邊幾位,不過大家如果有興趣,在網上摷兩嘢就會揾到唔少關於呢位阿叔的資料。

話說生於1954年的泰來哥,乃清末民初外交家、香港首位華人立法會議員伍延芳的外曾孫,1969年嚟香港投靠大姨媽(即係伍延芳個孫女),呢位大姨媽好索,不過唔知點解,成世疏起唔嫁,1979年去世之前,終於將一個大秘密爆咗口俾趙泰來知,原來生於大時代、成世人冇日時得閒的伍延芳,唔知點解,收收埋埋好叉多文物古玩,仲放在英國。礙於外嫁女唔可以繼承寶物(曾外孫又得?),終身不嫁的大姨媽,臨死前先將藏寶圖交俾趙泰來,跟住就係離奇過奪寶奇兵的情節,泰來哥去到倫敦某古老大屋,揾到個足球場咁大的地下室,裡面裝滿文物古董。

天降無價寶,仲要一次過十幾萬件,泰來哥不喜反驚,仲驚連累老婆被人標心,於是瞞住太座10年,獨自在英國清理記錄所有寶物(相信唔少男人都想請教,用咩藉口可以氹掂老婆俾佢放洋倫敦十年),門牙撞甩幾隻,包膠都花咗近百萬英鎊之後,趙泰來先整理好近十萬件一級國寶,過程當中,自己亦成為咗文明鑑賞專家。

今日中國藝術文物炒賣咁熾熱,泰來哥唔做中國首富都應該富甲十大,不過佢冇獨吞,賣咗幾楝阿姨留落嚟的別墅,自資將近文物運返中國,更加將其中6萬件捐贈俾大陸各大博物館,澳門賭王將件圓明園狗頭買返祖國,已經成為國寶回國的大英雄,泰來哥一炮過捐幾萬件國寶,仲得了,當堂成為大大大文化英雄,中央電視台專輯都上咗幾次,兩次成為「世界傑出華人」。(國寶檔案:香港文物收藏家趙泰來(上)(下)

一個人紅咗,自然有話語權,話你知邊件文物係堅料,乜嘢畫作係老作,好似泰來哥咁,出咗唔少書,包括文物古玩字畫的圖錄及專輯,頂住慈善家、收藏家、畫家、文物鑑賞專家等一大抽光環,在越嚟越瘋狂的中國藝術市場投資市場行走。

2005年,「以為自己是文化人的財經茄哩啡」第一次聽泰來哥的故事,一度感動咗一嘢,不過當同一故事,在中港不同傳媒重重覆覆、聽過無數次,而同一故事在細節又有多少出入的時候,開始有啲新體會。

有冇人留意,舊年2月左右,在鑽石山荷里活廣場,有一個畫展,展出咗趙泰來私人收藏的十五幅傅抱石畫作,冇幾耐,傅抱石的外孫女傅蕾蕾在微博爆響口,話十五幅所謂傅抱石真跡,全部係流嘢,轟動一時,趙泰來後來發表聲明,強調藏品全屬真品,並已經採取法律行動以保自己清譽。

又有冇人留意,舊年7月,大陸博客寫咗篇「少年Ma的奇幻歷史漂流之旅」,踢爆國家3A級景點、河北冀寶齋博物館裡面,近4萬件所謂文物,可能絕大部份係不知所謂的贋品,部份展品甚至印有現代卡通人物,單嘢揚咗之後,廣州日報好快跟進,踢爆在番禺寶墨園的趙泰來藝術宮文物館(收藏咗幾千件趙泰來捐贈回國的文物),好似唔好得冀寶齋好多(廣州日報:番禺也有冀寶齋?),商周戰國到元明清的各朝國寶都有,金縷玉衣都有兩大副,奇就奇喇,只係唔知有幾珍。(更奇者,冀寶齋被踢爆之後,冇耐個館長就瓜埋……)

即係咁講,如果有條老千,有大批孖精平酒想出手,可以佈個局,首先真金白銀買幾箱靚酒,甚至在拍賣會高價拍幾枝天價酒返來,開個大派對,請晒啲酒迷酒痴,當水咁飲,到條老千出咗名,人人都信佢係專家,就有機會將啲孖精當上品咁賣。講到尾,如果有條友話你知,有批拿破崙私人珍藏的紅酒,橫掂今日地球冇乜人飲過,專家話好飲就好飲喇。呢條橋,可能唔少人仲用緊,有興趣可以查吓一條叫「Rudy Kurniawan」的友仔,睇睇條友點樣由出晒名的名酒收藏家,變成被人告到甩褲的奇幻過程。

講咗咁多,查實想話,要了解保利文化呢盤生意,首先要了解藝術文化呢個咁高雅的投資市場,究竟有幾唔清唔楚污糟邋遢,同埋藝術品作為一項投資工具的性質。

舉個例,黄金,最純正穩定的元素,幾乎人人都見過摸過,有幾重,咩色澤,普通人拎上手大概有個底,作為流通全球的商品,普通老千,好難話囤積奇貨式咁將個價炒上炒落。藝術品呢好唔同,一件嘢值幾錢斤,基本上有兩大決定因素:第一,所謂「權威」話你知值唔值錢;第二,類似貨色之前的成交價,一間好似保利文化的大型拍賣行,基本上掌握咗兩大定價的話事權。

又舉個例,阿叻如果想將《唐伯虎點秋香》 電影中的《小雞啄米圖》,拎出嚟拍賣,首先就要揾間拍賣行,鑑證咗係阿叻真跡,好喇,拎到去春拍秋拍,有條友出一百萬買咗幅《小雞啄米圖》,就會肯定咗阿叻作為一位畫家的身價,之後無論佢再畫《小學雞啄米圖》定係《金雞啄米圖》,好可能就以一百萬做底價。如果阿叻已經死Q咗,事情可能更加好辦,求其揾幾個「專家」、「權威」,將一堆「雞圖」鑑定為阿叻真跡,扲去拍賣,又可以賣到雞飛狗走。

絕對唔係講笑,大陸有位幾出位的畫家,叫葉永青,出名畫「鳥」,呢位人兄的「鳥畫」,聽講分分鐘賣到幾十萬一幅,坦白講,順叔對藝術真係識個鳥,有幾幅畫得幾靚又真係似隻雀的,順叔唔介意掛在自己屋企,不過幾十萬一幅值唔值(葉永青:逞匹夫之勇),真係唔知,放幾幅《鳥》喺呢度,等各位品評吓:




保利文化作為拍賣行,食飯靠抽佣,有人願打有人願捱,有成交就有生意。保利文化招股書數字顯示,中國(含香港)的藝術品成拍賣成交總額,2003年只係得 24億(人仔,下同),2011年超過850億,超越美國成為全地球第一。仲有,全地球拍賣場賣得最高身價的畫家,去到2008年,中國畫家影都冇,齊白石的作品在2009年第一次擠身十大(排第三,僅次於畢卡索及Warhol),去到2011年,地球十大當中,有6個係中國畫家。

一個人有銀咗,自然會追求一啲物質以外的享受,最簡單就係買幾件藝術品裝飾吓屋企,扮吓上等人文化人咁,理論上,中國最識欣賞中國藝術品,唔買中國畫家,唔通走去幫襯日本藝術咩,齊白石張大千等作品炒得起,一啲都唔出奇。中國幾千年文化,係全地球唯一未終斷過的古老文明,真係地大物博,藝術文化品一大抽,市場供應自然夠深夠闊,加上股市唔爭氣,炒藝術可能更保值,所以拍賣市場成長好快,亦一啲都唔出奇。

查實最驚人的,係中國藝術品成交轉手的速度。通常一啲所謂名家名畫,唔會成日有貨出售變賣,好多更加係私人成交,冇需要俾拍賣行賺佣,中國市場好唔同,聽過剩係齊白石的大作,過去20年,已經在拍賣場成交超過27,000次。咁驚人的轉手速度,當然有古怪,例如當中好多成交係假貨,甚至係假成交,即係出天價買咗,造高咗個價之後,唔找數,拍賣行亦冇佣收,呢個風險因素,保利招股書都有提及。

有關中國藝術市場的種種怪現象,紐約時報舊年底整咗三篇好詳細的報道,老外睇中國,戴住有色眼鏡唔會走雞,不過幾篇嘢的確做咗唔少資料搜集,當中包括保利文化盤拍賣行生意,值得花時間睇睇。(NYT: 1. Forging an Art Market; 2. An Art Power's Rises;3. The New Collectors) 幾篇嘢出嘢街之後,保利即刻彈出嚟反擊,有興趣亦可以睇吓。(紐約時報為什麼抹黑北京保利

中國藝術品市場可以發展得咁快,成交轉手速度咁高,一個好重要的原因,亦係保利文化招股書唔會話你知的原因,就係唔好政府官員都好呢味嘢,講白啲,套用內地的術語,叫做「雅賄」,當中涉及的行賄金額,內地傳媒話已經超越送樓送房。

舊年底,王岐山檔中紀委,唔嚴格嚟講即係共產黨的黨鞭,樓下份中國紀檢觀察報,特別為「雅賄」呢個現象,整咗篇詳細報道,主角係已經落馬的前安徽省副省長倪發科,好詳細咁披露咗阿倪生點樣癖迷玉石,當地地產商又點樣投其所好,行賄以玉,篇嘢仲有倪發科的第一身感受,講到玉石字畫物小價高,「披上愛好的外衣」,易增值易保管,即使被人發現,「玉石無價,無法認定」,「懂的人知道係有這愛好,不懂的人也不知道什麼價錢」。(紀檢觀察報:玉之過?慾之禍!

呢種優雅式貪污唔係新鮮事物,近年大陸傳媒報道過N次,包括最高檢察院樓下的方圓雜誌,早兩年已經講過幾個好詳盡的案例,令人大開眼界,包括已經著草的前福建工商局局長周金伙,據報近30年福州出土的壽山石名品,三份一落咗周生個袋,聽講條友臨著草之前,仲留低咗張字條:「不用費勁找我」。(方圓:雅賄江湖

大陸藝術市場出名多流嘢,咁送咗A貨俾人咪好大鑊?問題係,真真假假,其實唔係咁重要,最緊要買買賣賣,有人肯接貨,呢度又講到,另一個推動藝術品成交的重要因素:洗(黑)錢。

利用藝術品嚟洗錢,方法層出不窮,假又得真又得,例如商人A揾自己個女畫幅小雞啄米圖,送咗俾官員B,官員B將幅嘢拎去拍賣,商人A揾人用一百萬買起,咁就將一百萬漂白送落官員B個袋。遊戲掉轉玩亦可以,某相熟「權威」做梅,將珍品鑑定為A貨,賤價賣俾要賄賂的官員。

當然仲有更高級同埋複雜的手法,例如好似股票做庄咁,揾人Corner起畫家C的作品,一班友在拍賣場左手交右手,畫家C死咗,可以滲入大量假貨,畫家C如果仲在生,亦可以好似股票揾打手唱好咁,揾相熟「權威」寫評論,一輪搭棚之後,打造當紅藝術家甚至概念,如果庄家自己做埋拍賣行生意,咁就更加容易「造神」同埋「造市」。(21世紀:揭秘中國貪官文化產業洗錢6大手法

下回再續。

關連文章:
1. 文化大拍賣(上)(下)


同場加映:
《神鳥圖》制作過程