2012年5月7日星期一

退休保險(上)

今期開退休金,一個影響深遠的社會經濟問題,一個重要的個人理財問題。

現代醫學進步快,人類長命咗,幾乎所有主要經濟,都要面對「人口老化」的威脅。所謂「人口老化」,講緊60歲或以上老人家,超過總人口10%以上,隨住退休年齡拖後,亦有人將標準定做65歲以上的人口超過7%。無論標準係乜,都係講緊同一個概念,而且係個容易理解的概念,容易在日常生活感受到的現象。

2000年中國第5次全國人口普查的時候,人口結構其實已經超過咗呢條老鬼線,當時60歲以上人口佔10.3%,65歲以上人口佔7.1%,即係話中國加入世貿的時候,已經屬於一個典型的「老人社會」,不過中國人又孝順又捱得,同時有量農村後生仔湧入大城市變成生產力生力軍,經濟保持高速增長,掩蓋咗人口老化問題。
舊年公布的第6次全國人口普查結果,趨勢更加得人驚,14歲以下年青人代,人口佔比大降超過6個百分點至16.6%,60歲以上人口比例,升到13.26%,估計到咗2015年,更加會升到接近17%,即係2.16億人,中國未變身已發展經濟超級大國,已經超速步入全球最大老餅國家之列。

對於日炒夜炒的股民,老人問題唔會有乜即時影響,不過拉長嚟睇,好易見到人口結構同生產力以至經濟增長速度的必然關係,好簡單咁講,過去幾十年中國經濟起孩,所謂「人口紅利」,其實就係不斷剥削由大量年輕民工的廉價生產力,呢班人唔會有乜嘢退休福利,到佢哋老咗,返到鄉下間屋又被人「強拆」咗,而家唔急起直追建設一個社會保障安全網,就算經濟唔出事,亦會變成社會大問題。

中國共產黨玩唔知同老人政治講拜拜未,不過肯定成日諗住點樣先可以治國千秋萬世,人口老化問題,自然走唔出政策視線,2000年中國啱啱步入「老人社會」,已經驚到成立「全國社會保障基金」(簡稱「全國社保基金」)。

「全國社保基金」最初由中央財政撥款成立,一路投資滾存,後來國有企業上市做股改,資產極速谷大咗,到現家應該大約有1萬億元(人民幣、下同),不過要留意,「全國社保基金」到目前為上,只係一個有入冇出的戰略儲備,只係反映咗中央政府對人口老化問題的危機感,可以話係中國「防老」最後一道屏障,冇具體講到將來會點用。

唔計國家機關及國企員工的福利,唔計自己幫襯保險公司,內地一般打工仔,現在最大的社會養老保障,來自同「全國社保基金」一字之差的「全國社保資金」,千奇唔好撈亂,亦即包括養老、醫療、失業、工傷及生育的所謂「五金」,類似香港強積金的運作,每個省市細節有所不同,基本上由企業及打工仔定期供款。

早排盛傳證監會放行入股市的,就係「五金」之一的養老保險金,滾存到大約2萬億元。呢嚿係中國打工仔的血汗錢,更加係應對人口老化問題的第一道防線,如果炒燶咗,怕且真係要動用「全國社保基金」呢個戰略儲備。呢樣嘢已經有前科,記唔記得2006年爆國一單「上海社保案」?當時上海勞動和社會保障局局長祝均一,違規挪用幾十億銀社保資金,更加成為前上海市委陳良宇落馬罪狀之一,可見「五金」數目需大,但係管理權在市政府,出現穿櫃統底情況並唔出奇。

可能係「上海社保案」的餘波,所以近年養老保險金的投資,非常保守,絕大部分社保資金,都係做銀行定期,近排證監會講明想鼓勵同類資金入市,充其量都係俾廣東省近千億元的養老保險金開綠燈,仲要係透過「全國社保基金」做托管。

換句話講,目前內地絕大部分養老保險金,停泊在銀行體系,成為國企巨銀資產一部分,下回再續,睇睇未來情況有乜改變。

關連文章:
1. 退休保險(上)(下)

沒有留言:

發佈留言